L’exposició «Imatgeria popular del carril de Mataró», comissariada per Josep Rovira i Puig, amb imatges de la col.lecció de l’enginyer Xavier Nubiola de Castellarnau, és una curiosa mostra de dibuixos d’impremta i gravats populars referents al ferrocarril des de mitjans del XIX. Nubiola ha col·leccionat i classificat aquest patrimoni popular facilitant així el seu coneixement i conservació. Aquesta col·lecció constitueix una part important del patrimoni cultural que ens ha llegat el ferrocarril, i mostra fins a quin aquest mitjà de transport impactà en la consciència col.lectiva. Si vols sentir l’explicació que en fa el mateix Xavier Nubiola, clica aquí.
El que caracteritza aquest recull inèdit d’imatgeria popular ferroviària és el seu gènere, que comença amb la revolució de la impressió xilogràfica d’estampes religioses i més tard genera tota una corrua d’altres publicacions de format i temàtica molt variada, que donaren lloc a l’anomenada «literatura de canya i cordill», pel fet de que molt sovint eren mostrades al públic penjades en cordills, i subjectades per unes canyetes, que feien de pinça.
Va ser un fenomen editorial: eren il·lustracions i textos molt simples, sovint en vers, que impactaven en una societat amb una elevada taxa d’analfabetisme. Al nostre país les tipologies que proliferaren són l’estampa religiosa, la felicitació, la postal; els naips per jugar i endevinar; l’auca; el goig religiós i el profà (el ventall); el paper de rengle (soldats, processons); i el retallable (teatrets, ninots, construccions, jocs, ombres xineses). Tots aquests s’imprimien en un sol full. Altres tipologies ocupaven plecs de dos o més fulls: el romanç, el sainet, la rondalla, la cançó, el conte, la llegenda, etc. A altres països es va anomenar ‘aleluyas’ al resta de Espanya, imatges d‘Épinal a França, broadsheet al Regne Unit, bilderbogen a Alemanya, mannekensbladen als Països Baixos, etc.
Amb l’arribada del ferrocarril a la península, a la segona meitat del segle XIX, van proliferar les auques, estampes i fulls de ventall amb referències al ferrocarril, a partir ja del 1850. En la segona meitat del segle XX, amb motiu de les celebracions del centenari de la primera línia de Barcelona a Mataró, sorgiren les auques dedicades íntegrament al ferrocarril, els retallables, les postals i els calendaris. Les auques son el millor exponent de la imatgeria popular, i es poden considerar les precursores del còmic i el text il·lustrat, un gènere literari que es troba plenament vigent.
L’exposició consta de cinc apartats: auques, ventalls, estampes, retallables i còmics. Amb tota seguretat la visita resulta molt amena i entretinguda perquè són imatges plenes de detalls curiosos, molt sovint divertits.
Aquesta col.lecció va ser exposada per primer cop pel Museu Arxiu de Santa Maria l’octubre de 2015, i després al Museu de Cabrils el juny de 2016 i al Centre Cívic Cabot i Barba l’octubre de 2017. Aquesta última exposició forma part d’un projecte sobre el Patrimoni Cultural del Ferrocarril de Mataró patrocinat per l’Institut Ramon Muntaner.
En els tres casos ha inaugurat l’exposició una conferència de Xavier Nubiola. Aquí teniu un vídeo de MAR TV sobre l’exposició al Museu de Cabrils.
This article was written by admin-bi@da